Monday, October 31, 2011

dikaulah segalanya...=)

ehm ehm..kali ni citer aku ni agak tacing cket so pekata kita layan lagu sambil skroll kt bawah n..

ok..aku tao lagu n untuk ayah n ibu tapi kali ni aku lebih nak fkuskan pada kisah my mom...
PUAN ROSIDAH MUKHTAR
ekceli da lama aku niat da wat entry sal mak aku n tapi sebab banyak sangat masalahnye so banyak kali la tertunda hasrat aku ni. antara nye sbb aku ni bukan jenis yang suka sangat dok depan pc lama2...nak menulis 
 menaip lak bukannye ckit masa yang diambik...sebab bagi aku lama2 sangat pn xde pekdah nye...
ok berbalik pada kisah mak ak...then salah 1 msalah aku n ialah aku ni suka sangat melalut lebih smpi last2 melencong abes idea aku..haih...kali ini xde kompromi da. ak x kire! ak nak tlis gak sal mak aku...
alkisahnya camni...
hurm..................................ak xtaola nak start dr mna....hah cmni....mak aku ni masa dia muda muda dolu memangla cpt panas..siyes..aku dulu masa kecik kecik memang sehari xkna tibai ngn beliau memang xsah....ayat dia..masyaallah....dia xdela mencarut...xla smpi cmtu skali..cma ayta dia time marah tu memang pedas sangat...fuuhh...aki lak memang da nakal bebenor masa kecik dulu...aku admit aku dulu memang sangat degil n nakal...( sebab tu mak aku slalu pkul aku..hakhakhak)...masa dlu pernah sekali tu aku g umah kwan sekolah aku. masa tu aku balik sekolah kol 12 lebih tp mak aku balik kje kol 1.30ptg...kwan aku ajak aku g umah dia lepak2..(kecik2 ag da pndai lepak)...xdela..sje jalan jalan...kira nye memang jauh sangat la. arah pun bertentangan ngn arah rumah aku..tp sebab aku pk bila ag aku nak pergi so aku pn dok jela melangut umah dia.mana ad wat papepn...dengar dia kna mrah ngn mak dia adalah...pastu mak dia suh aku mkn skali kat umah cna msa 2 da kol 2 ptg...aku ckp ok la...otw balik rumah aku siap gelak2 ag ngn kwan aku tu atas basikal..aku dok kt blkg...smpi je kat umah xsmpt nk naik..mak aku trik aku dr lua umah ag then trus tibai aku....ap lgi..menangis skanla aku..tp 15 mnit pastu aku ok balik..siap leh relek ag depan tv..haha..n kes yang sama berlaku ag bila pg2 buta ag aku da merempit ngn basikal kecik aku tu ngn kwan2 aku yang len..ktrg siap men teng teng ngan kjar2 ag...masa tu mmg xigat rumah..biase r msa kcik2 kan..mana tao pape


n sekali ag perkara sama berlaku..balik jer umah aku trus kena tibai..haha
dulu masa kecik ak xrapat sangat ngn mak aku n..sbb aku pk dia garang sangat...so aku lebih rapt ngn abh ak yang mna lebih penyanyang..hehe..tapi pesen abah aku lak dia n bila mak aku nak amek tndakan dia xkan msok cmpur..dia diam jer...
dulu masa kcik kra aku xbpe ska sangat ngn mak ak...sikap ak mmg kuang ajaq la dlu sbb bla mkin besar aku makin pndai menjawab...aku memang geram la sebab pape yang jadi pun aku akn jdi mangsa kemarahan mak aku..even adk2 yg wat...smpi aku pernah berjanji lam at ak yang 1 ae nti aku akn kuar dr umah n xkan blik ag...kjam gler kan aku n???aku akui mmg bla ak pk blik sal 2 aku jadi mnyesal sangat
dulu msa nk msok alam matrikulasi...aku penah ckp kt mak aku yang aku akn pg n xkn wndukan drg sma ngn mudah...tp mak aku ckp yang bnda 2 xkn mungkin terjadi..ak ckp k..let us see...
masin mulut mak aku....shari je aku psah ngn dia...dah berderai2 aer mta aku...alahai...xcukup tisu rumet aku bg kt aku...haha..since from that tiap2 hari aku akn tpon mak aku tnya khabr....bnyak sangat mak aku berkorban utk kmi..siyes...mak aku rela xmkan hanya untuk bagi kami adik2 makn...kalu dia dpt makn tmpt sedp n kami xde dia akn sdya upay bgkus mknn dia wat blik....so kami dapt merasa..tp dia ckit pn xambik..
mak aku kje biase je..kerani kt pjabat skolah...tp mak aku sedar gaji kerani bapela sangat...mana ckup lau nk tmpung kami adk2...so dia amek upah menjahit....mula2 dia amek upah menjahit je pastu lama2 manik plak...mmg bnyk tempahan yang dia tima trutama skali musim prayaan..org2 suka jahitan mak aku sebb kemas n cntik sangat. bayangkanlah....balik kerja kol 4 then kol 5 da ad kat ruang tamu menjahit smpi tgh malam...hari2 kje dia cmtu je...niat dia cma satu....nak bgi kami hdup ngn selesa.pkai bju cntik2...mkn sedap2..n dia nak sangat kmi brusaha bjya...dia sanggup wat papepn utk pstikan kmi bjya...pnah dia mntk ngn ckgu tk tgguhkn byaran sbb xmmpu nk byar serentak duit yuran...
bila aku msok u...da tntu2 bnyk sangt duit yang prlu...mak aku siap nak gadai barang kemas dia sedangkan dia sebelum n da bnyk kali gadai x tertebus...ae tu aku mtk laptop bru sbb ak xpnah ad laptop dlu.yg ad pn yg cazen aku punyer tp slalu jam...ak mtkla yang bru ngn mak aku tp ak da ckp awl2 ag..xksahla nk bla n ak mmg bhsrat nk gna duit pnjamn n utk beli..tp mak ak xbg...snyap2 dia ambek tmphan lebih utk jahit manik then duit 2 dia smpn...untk bilkn ak laptop...klula adk ak xpcahkn rhsia n..ak xkn tao smpi bla2...ak ckp kt mak ak...ak xnk duit 2..ckpla slama n mak da bnyak bkrban..ak nak dia rasa duit tu sndri...bialah aku tggu dlu..xpe..laptop 2 bkn ptg sgt pn.ak msih blh gna netbuk adk ak n....masa ak nk msok asrma..mcm2 dia bli utk ak..bg ak ckplah sbb ak n bkn mkn n paki bnyak sgt pn tp mak ak ttp degil..mcam2 dia blikan utk ak smpi adk2 ak yg len jeles...mak tkot kak lapr mlm2 nti ssh...mak tkot nti kakak nk g klas kang xckp bju...slalu je aku dengar ayt n kuar dr mulut dia...skg n mata mak ak da kbur akbt tlalu lma mnjahit...ad ktarak lam mta dia n she needs operation..tp dia sgup tangguh sbb nak pastikn dlu ank2 dia ckup skolah...
skg n tekad ak cma 1....ak nak blaja smpi abes then cri kje bsar...ak da pkat ngn adk2 ak...ak nk blikan mak ak keta bru..yg lma slalu rsak..then bru ak pk nk bli kta utuk ak..msa ak da kje..ak xkn bg mak ak sntuh ag poerlatan jhit mnjhit dia 2 n ak nak mak ak rehat..ckplah slma n dia nanggung derita....aku rsa ckpla stakat n je pnulisan ak kali n..da pnjng sangat da n pun...aer mta n pn da bderai2 da...ak chow dlu..salam..

No comments:

Post a Comment